Mencari Solusi Penyelesaian Perbedaan
Pendapat Tentang
SILSILAH LUMBANTOBING
Surat Himbauan
Drs Almudin L Tobing
Molo
manurathon tarombo hita, parjolo do tasurathon sian sijolo-jolo tubu asa tu
pinomparna sahat tu hita, alai molo mangarisiki (menyelusuri) hasintongan
na ummura do sebalikna. Hasintongan ni angka na masa na masirain-rainan
(berkaitan) dumenggan do molo sian na masa saonari - sadariaon - nantoari -
natoari sada – minggu na salpu- ulan na salpu – taon na salpu – sahat tu na
galia. Alana lam leleng
angka na hea masa, lam sosa manang mago do angka data na mendukung.
Molo maretong hita, hasintongan
ni etonganta pe ingkon jumolo do taantusi na masibalgai - dung i pe asa
manamba - mangorui - mangkalihon – dohot udutna - sahat tu logaritma –
dst. Hasintongan ni tarombo pe, tumagon do telusuran sian na mangolu saonari
asa tu sijiolo-jolo tubu.
Loas hamu ma jolo ahu mambahen
tudosan (ilustrasi) asa mura ta antusi persoalan ni Tarombonta, songon on:
1.
Ala parjolo do tubu Damang St Gerhat sian Uda Guru
Justin sian Inana manang Ompungku boru Panjaitan, jadi Angginiba do Ir. Bernat
L Tobing, nang pe parjolo tubu si Bernat sian iba, ala sytem Patriahaat do
Adat Batak. Tapatudos ma : Ala 4 > 3 jadi
4 - 3 = 1. Jolo taongkui do umbalga 4 sian 3 asa
boi ta ulahon ulaon mangorui. Ai dang haoruan hita 4 gambiri sian na rade holan
3 gambiri rupani. Ala
bilangan asli do sintuhu ni etonganta. (Karena semesta pembicaran adalah
bilangan asli). Tar songon etongan ni na mamilagi gambiri dope, jala gambiri i
pe adong do na boi bilangon jala hasintonganna pe mura do taantusi manang
taongkui. Lapatanna: Ala adong dope mamang piga na mangolu hami angka
pinompar ni Daompung, tontu sangat akurat dope tarombo niba dohot si Bernat.
2.
Ia si
Maringan L Tobing anak ni ompung Bisman L Tobing mar-Amangtua do ahu tu ibana ,
ala mar Amangtua do amongku tu amongna. Tudos ma i dohot etongan 4 x 3 = 12. Ai
molo ta ongkui do 4 x 3 = 3 + 3 + 3 + 3, dohot mamilangi
gambiri pe mura do ongkuan hasintonganna.
Lapatanna : Mangolu dope hami
nadua nuaeng, jadi dang adong sian na mangolu nuaeng na so mangokui na toho do
na amagtuangku ibana. (Hape tingki Pesta Lumbantobing di Cilangkap,
dibahen si Maringan nomor na nomor 15 , jala ahu si Almudin pe hubahen nomor
15, hape mar Amangtua do ahu tu ibana, boasa terjadi na songon i ? Annon pe nipatorang di tingkina)
3.
Ia Op
Nangon ima angkang ni Op Lampas, ala ni i anggi partubu ni Pomparan ni Op
Nangon do pomparan ni Op Lampas. Tudos ma i tu na
maretong 4³ = 64. Nunga malelenghu patorangkon i dohot na
mamilangi gambiri nang pe boi dope nian, alai ala nunga taantusi
manamba-mangorui-mangkalihon- mambagi , dang pola sai dohot na mamilangi
gambiri be patorangkonsa.
Lapatanna : Baik pomparan ni Op
Nangon, maupun Pomparan ni Op Lampas dang adong na so mangongku. Molo sude do
pomparanni Datu Pangganagana mangokui, ala ompu na asing pe ndang adong na
haboratan, tatontuhon ma manang taongkui ma toho do i. Binsan sude mangokui
tasurathonma i di hita be. Sotung adong be mamparsoalhon haduan na sihahan do
pomparan ni Op Nangon sian pomparan ni Op Lampas.
Molo tatudoshon tu 4³ baca
: opat pangkat tolu, nunga songon na pilit, ai na binoto angka na marpangkat
angka Tentara do, pangkatna kopral, mayor manang jenderal. Beha do partupa ni
i, 4 marpangkat 3, ba beha ma bahenon mamilangi gambiri mandalanhon i? Nunga be
mulai abstrak, hira na homi pangantusion. Alai nang pe homi, ala sude do
mangongkui, dang pola gabe parsoalan i ala dang mambahen parsalisian.
4.
Ia
Datu Pangganagana magodang di tabu-tabu do, di siubeon ni Inana boru Siahaan
sian Lobu Siregar dope ibana, monding amana Namorahian. Tudos ma i tu na
maretong √ 64 = 8. Tung mansai maol jala dang tolap be patorangkon i dohot
na mamilangi gambiri. Ai nunga godang siparhatutuon na so ni ida ni mata, na so
dibege ni pinggol, na so daion ni sialap ingkau.
Behama mangalului bukti
ni na toho do datu Pangganagana magodang di tabu-tabu. Angka na patuduhon
semangatna do i, manang pamalo-malohon nama molo didok sahat tu negeri
Bolanda pe olo do ahu mangalului hasintonganna. Ai molo laho pe ibana ala dang
toho cara pembuktianna, marisuang do hepengna laho tu Bolanda.
Ai dang tarhaporseaan
niba hasintongan ni √ 64 = 8, molo so niantusan dope ia 8 x 8 = 64.
Lapatanna, jolo dung boi do ongkuan hasintonagan ni na manamba-mangorui-
mangkalihon dohot marbagi, asa boi okuan hasintongan ni na mengakarkan
bilangan. Ai salang hata batak ni „mengakarkan” dang tolap be
mangkatahonsa.
Hahonaanna: Dang mungkin
boi tarbuktihon na toho datu Panggana-gana magodang di tabu-tabu na sinuan ni
Namorahian tu siubeon ni Ina Boru Siahaan sian Lobu Siregar, ai molo
bukti dang sae holan ninna tu ninna. Antong beha nama?
Sidohonon niba, ala sude
do mamparhatutuhon i, Pomparan ni Op Raja Ijae, suang songon i pomparan ni
Bonandolok, nang Parumarea, tarlumobi pomparan ni Datu Pangganagana, na sintong
nama i. Mardomu ala songon i do Tona ni angka natua-tua na ni haporseaan ni
sudena.
` Jadi sahat tu na ni hataan
on, dang pola be siselidikan. Ai tung sura pe dang tingkos rupani, tu aha pola
persoalhononhon i. Isara ni Ilmu Ukur: Na sude do hita mangongkui ia molo adong
dua gais sejajar tidak akan berpotongan, gabe toho ma i di hita.
Hape di ahli matematika
halak Rusia boi do berpotongan ninna. Ala dang hea pola ni ikutan jalan
pikiranna, jadi sai hot do dang berpotongan dua garis sejajar tadok.
Mangihuthon
pangantusionku, sahat tu na mandok na magodang di tabu-tabu do Datu Panggangana
na sinuan ni Namorahian, dang siparsoalhnonton be alana dang adong na so
mengakui i. Ai hasintongan na terakhir sisongon on molo sude do hita mandok
sintong.Lapatanna, aut sura olat
ni cerita on sihataan, dang tubu persoaan di hita.
5.
Mangihuthon
Pomparan ni Op Raja Ijae Ia Datu Pangganagana anak i Op Raja Ijae do, ala ”dipajabu”ninna
ina Boru Siahaan ina na panoroni i, alai mangihuthon Op Parumarea anakna do
Datu Pangganaganaala adong huroha manang piga halak mangukui, jala
nasida be mambahen Datu Pangganagana anakna nomor opat. Ianggo on isara ni na maretong nunga
songon ²Log 8 = 3 on. Dang haantusan hita logaritma on molo so boi
ongkuan dapot ni etongan memangkatkan dohot mengakarkan bilangan.
Mansai maol do manjalo
asa masuk di angkal, ai isara ni Matematika nunga songon ilmu ni halak Rusia i
na mandok dua garis sejajar akan bertemu juga, hape na binoto dang berpotongan
dua gars sejajar.
Lapatanna: Aut sura sude
Lumbantobing satolop tu namandok anak ni Op Raja Ijae do Datu Pangganagana, na
boi do i gabe toho dohonon, manang molo sude do Lumbantobing satolop na anak ni
Op Parumarea do Datu Pangganagana ba na boi do gabe toho. Ai
hasintonganni i, dang dapot be.
Molo masing-masing
mampartahanhon pandapotna, sarupa ma i songon persoalan ni Matematika Eklides
dohot Matematika ni Rusia nangkin na di persoalhon ni tukang parsadu, na gabe ”debat
kusir”.
”Alai manang na
songon debat kusir pe i, siselesaihonon ni marga Lumbantobing do i, ai
pengaruhna mansai balga. Ai gabe mangae do na sada, molo dipamonang na sada
nari”.
Lapatanna: Ala sude do Lumbantobing
marhatutuhon na adong persoalan on, ingkon sude ma Lumbantobing merasa na
tugas bersama do on. Ala sude do hita satolop mangeahi na nidok ni Pslm :“Ulina
i, denggan na i , molo sahudulan na mahaha maranggi”. Nian na didok na di
Bibel ta i, na marhaha maranggi di Tuhan i do, alai laos boi do antong na
marhaha maranggi di partubu laos marhaha maranggi di bagasan haporseaon di
Tuhan Debatanta, ai sadalan do i.
Di hita pomparan ni Datu Pangganagana tarlumobi ma di
hamu anggi doli pomparan ni Op Lampas di ingananna be, yakin do ahu sude do
hita manghalungunhon denggan ni na marhaha-maranggi molo sahundulan dengan
rukun, dang sahundulan alani paksaan. Dang lomo rohamuna ra molo mangae hami, jala
dang lomo roha nami molo mangae hamu. Ai nantua-tua na di Simanampang pe,
dirasahon do lungun muna i, lungun nasida do i.
Ahu mangkatindangkon, tung so hea do hubege dipangasahon
nantua-tua di Simanampang na unsopar (tumorop) na di Simanampang sian na tading
di Parbubu Pea, alai diholsohon do ia hahangginta pinompar ni Op Lampas na
tading di Parbubu dang pola piga halak i, ninna do. Lapatanna lungun ni rohana do na
tersirat disi. Jala memang nunga tung mansai leleng dang berkomunikasi
efektif be nasida.
Mangihuthon pangantusionku, dung taon 1887 dang apala
masijouan be angka na umpompar hita, boi antusan do i ala nunga adong Wakil
Kepala Negeri di Simanampang sian hita Lumbantobing, lapatana nunga torop
nasida. Ala hami na di Simanampang dua ompu, i ma Op Humorna dohot Op
Pangajian, jadi molo di ompu nasada ulaon, ompu na sadanari ma panambol, songon
i ma sebalikna.
Di hamu anggi doli, huroha diparborhat ni na umpompar
hami tu Simanampang najolo, songon papir tondi nasida diboan do piso ni Ompunta
Datu Pangganagana. Ala memang molo laho mambungka pangebahan manang
parhutaan na baru najolo, mansai godang do paraloan maradophon hombar
balokna. Ala parmusuon di najolo tung jebu do huroha.
Ai angka ompu na parjolo i, molo mambahen parhutaan sai
di topi ni lombang rurus do, asa mura mambahen partahanan. Tarida do i, di
parhutaan na jolo, di topi ni lombang rurus sambola, jala sambola nari di hali
nasida do lombang mangkaliangi huta i. Ala tar songon huruf L leak ni Lobang i,
ba songon huruf L na terbalik ma digali lombang, hira 7 meter lebarna jala
7 meter bagasna jala hira 1 km ma ganjangna.
Aut sura rupani songon kue bolu molo niseat 1 m (sameter)
lombang i, ba 7 x 7 x 1 m³ = 49 m³ ma padat, manang sekitar 100 m³ ma
molo ganggang. Molo 1 truk muatanna 10 m³, ba 10 truk ma sanseat.
Jadi molo 1 km ganjang na ba hira 10.000 truk ma sibolongkonon na tano, asa
gabe lombang.
Na naeng patorangon i ma, nunga torop nasida huroha, jala
adong do na bisuk na berwibawa. Ai mangihuthon cerita, adong do pangulubalang (
na nipainumponna simbora na gurgur ala ni mohopna) jala adong do songon
diplomatna (parpollung) jala adong Raja Huta. Lengkap do huta i marharbangan
jala dihaliangi lombang na di suan buluduri di topi nilombang i, holan sian
harbangan i ma na boi masuk tu huta i.
Dang holan di sada inganan sisongon i, ala
marpinda-pinda do nasida, olo do i ala keamanan alai olo do ala ni na laho
manggarap tano, ai molo huta naung ditinggalhonna, gabe tanona do, ala
adong do tano na so apala tangkas nampunasa, masigulutan do huroha laos olo do
marporang. Ala ni i do umbahen na disuani buluduri haliang huta i.
Nian di Silidung pe tong do marbulu duri angka huta, alai
ala angka na mardongan tubu do hombar balok, pertahanan tu marga na asing do
tarlobi di masa ni Monjo ujui.
Alai ala tar dao do dalanan tu Simanampang sian
Silindung, nihilala dang holan ala ni Monjo umbahen na di bahen parhutaan
songon i, dohot do ala parporangan tu marga na asing naung parjolo ro dompak
habinsaran niSimanampang, ai lobi tumardas dope tano molo laho hita tu
Sipahutar- Aek Nauli, Pangaribuan.
Didok do di Silindung tu dolok molo tu Simanampang, alai
ndada holan dolok disi, mansai bidang do na tardas tano, songon Siborong-borong
rupani, alai godang tutu rura. Ai hira sarupa do timbo ni Siborong-borong dohot
Simanampang, ngalina pe sarupa do.
Jadi kumoras do paraloan dihadapi par Simanampang sian na
dihadapi dongan tubu na di Parbubu Pea pomparan ni Op Lampas, ala angka dongan
tubu do na humaliangna.
Alai tutu molo gangguan alam gumodang ma dihadapi di
Parbubu Pea, ai ala ni na dibaor aek godang do najolo parhutaan i, maup
sude dohot angka pinahanna, umbahen na bungkas tu Simanampang.
Tung diboan nasida do cerita hahansiton i huroha tu
Simanampang, ai molo marcerita natua-tua sai solot do cerita
hahansitonna i. Huroha tung tangkas do dipaboa ina Boru Siahaan sian Lobu
Siregar i tu anak na sihahaan ima Op Nangon hahansitonna i jala tolhas tu
pomparanna. Iba sandiri pe dang apala sai nitangkasan hahansiton i, alai boasa
ma sai solot cerita i.
Sidohonon muse tu hamu hahangginiba
pomparan ni Op Lampas, ala ni na adong i piso ni Datu Panganagana diboan tu
Simanampang, gabe songon legenda do cerita ni ompunta terpelihara turun
temurun.
Ala nunga adong sekitar 225 taon na salpu laho tu
Simanampang, jala sura do hira 150 taon dang masijouan be, na boi
suraon do adong parpadanan di Pomparan ni Op Lampas dohot Op Raja Ijae na
so parbinoto par Simanampang. Hira songon i do umahen na adong perbedaan ni
tarombo di hita.
Dang tarpasala i, positip do i rimangan tagonan, alai
ianggo pandok ni par Simanampang ala nang pe jonok partubu alai jumonohan do
parhundul, na boi terjadi do i, ala hurang torop sapanganan songon sada
kebijakan do i. Di sude luat do boi masa na songon i. Ai aut sura dang sogon i,
dang mungkin berbeda tarombonta. Na jelas, lungun nami, lungun muna do, jala
lungun muna lungun nami do. Iba sandiri pe dang mansai bagas mangantusi
hinalungun manang hahansiton i. Aut sura tapabagas hahansiton i, mansai ganjang
do suraon ceritana.
Molo sai martahan do hita di pandapotta be, ba
songon „debat kusir” na nihataan nangkin ma hita, hape hita do
na mangae.
Ua talului ma dalan na
dumenggan, na sumangap, na so patubu hansit ni roha, sude nian boi marlas ni
roha, gabe boi hita sahundulan dengan rukun. Molo sian ias ni roha hita mangulahon,
patuduhonon ni Tuhanta do dalan di hita.
Hupatorang ma jolo saotik, hahansiton na mullop siala ni
na digagalhon Horja na di Simanampang, tu hamu hahangginami pomparan ni Op
Lampas. Songon naung huceritahon nangkin di na mamungka parhutaan dohot kehidupan
na mangihut tusi.
Sasintongna aut sura rupani maga na asing na ro
manggagalhon pesta i, isara ni marga Tambunan rupani sian Sigotom, ai
ripashonon ni angka natua-tua di na di Simanampang do. Ala memang angka
parburu aili do nasida. Ummaol do mangalo aili na mangamuk sian jolma na
mangamuk. Ai marsiranggut dohot aili na mangamuk pe godang do na boi halak i,
jala ingkon mangamuk do aili i asa mura dapot.
Asing do marburu aili na marbodil sian na
marhujur. Jarang do dapot aili na so mangamuk, ai sai marlojongi do i. Ai
molo mangamuk manang magalo aili i, adong do sian nasida martugas “panggora”
pabahon naung mangalo ali i, asa hujur na i pertahanan molo ro aili i
mangaromrom, ditahan ma dohot hujurna laju ni aili na manoro nasida asa laos
masuk hujurna i.
Ai angka na poso na hurang mangantusi do mura-mura
mamantomhon (mangalepashon ) hujurna, asa gira “pamunu” ibana, alai ala molo
dilepashon hujur hape silpit hona aili i, pintor mangamuk do, ba holan piso
nama partahananna. Jadi molo diromrom ibana ingkon boi do marsiranggut dohot
aili i, adong do na hea mangalehon jari-jarina haraton ni aili i, asa sanga
ibana manintak pisona laos maniham aili i tingki marsiranggut. Hitungan
detik do sude i, per detik do kesempatan mamantom aili, jala ingkon penuh perhitungan
do.
Aturan main ni parburu aili sangat rapih, dang boi adong
parguru dok disi, lapatanna menjalankan demokrasi mereka matang, tegas, jelas,
adil. Ai dang adong aturan na abu-abu. Aut sura adong parguru dok, olo do laos
nasida masihujuran, ala ni ido, hot do paradaton i dipangke nang pe di
parburuan. Lapatanna molo adong perbedaan pendapat, sai dipatujolo do angka
natuatua paturehon. Ai sai adong do antong na mandok “ahu pamunu”
lapatanna ibana parjolo mamantom aili i, mungkin perasaanna nunga hona aili i,
hape dung di selidiki di diha ni aili ima hona, hape dang adong bogasna, ba olo
do persoalan, ai perasaan na do nunga hona hape bekas panullangan dang adong.
Turun tangan ma na tumua menyelesaikan. Ai gabe “panduai”
do na gabe “pamunu” molo dang boi dibuktihon na patudu “pamunu” ibana. Parbagi
ni aili na dapotsa i pe, tung rapih do aturanna, di pamunu a uluna, dipanduai
haehaena sada, di panolui , di pamutus , di panggora jelas do parbagianan na.
Na asing na so martohonan pe, di biang na jagoan pe , di
biang panoropi pe, jelas do bagianna be. Sude do nasida puas ala hasil ni
aturan naung dipatupa hasil ni demokrasi nasida naung mapan.
Nang pe loja nasida na marburu i, molo dapotan sai
dipiring (dilehon saotik) do hahanggina na so dohot marburu. Ai Amongku ndang
setuju tu parburu, “ai lalap dang diula porlakna dohot haumana”, ninna do. Alai
sai dohot do iba mangallang jagal ai dipiring (dilehon) Udaniba.
Aha do na naeng dohonon dison, hubunganna dohot na
digagalhon Horja i ma: Sasintongna dang pola maol di nasida maralo dohot
polisi, apalagi di ramba-ramba an, apalagi sada tu sada. Laos mangalo tentara
pe ra, anggo di tombak manang di ramba na potpot belum tentu talu nasida.
Hape tentara dohot polisi do ro marratus-ratus manggagalhon pesta i.
Ianggo apala nanaeng dohonon angka amang, i ma dang
ala ni tentara manang polisi umbahen so tiris mudar di tingki i, alai “ala
na pinomparna sandiri do na manimbil, gabe di apus natua-tua i ma adorana,
dipulos siubeonna” Boi do talapati hata i angka Amang dohot di hamu
raja na manjaha?
Jala tasimak jolo saotik komunikasi ni na marhaha
maranggi nasida songon on:
Ditingki
dilehon Amanguda jagal hasil buruanna tu hami, didok Amang ma, “ allangi
ma tano i, ho do loja marburu hape ahu do taboan mangallang jagal” ninna.
Kejam do hilalaon, alai tong do muse dilehon uda i tu na ari na mangihut, jala
tong do didok Amang hatana i “ allangi ma tano i, ho do loja marburu
hape ahu do taboan mangallang jagal”. Loja do ninna uda mangalapati hata
i, hape diantusi ma: “ ai na parimit-rimit do anakkonna hira tiap taon sorang,
hape sai lao marburu, ba aha ma panganon ni gelleng ni Uda on haduan? Ai molo
dapot pe aili, pagodang silompaon do i, ai tambaanna ma sidabuanna ala tamba
laga mangan, ba hatop ma habis emena, haleonon ma haduan, dst”. Ala sanga do masa
maburu setiap ari Jumat dohot Sabtu. Dung sadar Amanguda i di hata ni
hahana i, dipaso ma na marburu i.
Sangat-sangat murni dope adat di angka natua-tua i
di Simanampang, lapatanna tung togu dope pardatan i, suang songon i do
togu ni Tona dihilala nasida lumobi ma molo Tarombo. Hape ingkon segaan ma
i, ingkon paleaon ma, ingkon mangae ma nasida. Sangat dirusak pesta na
gagal i do mentalitas nasida. Aut psikolog patorangkon on, tumangkas ma
paboahon na tung mansai posa do i dihilala angka natua-tua i.
Ai dipajongjong nasida pe Tugu ni Datu Pangganagana anak
ni Namorahian, so adong na nigulutna, dang hea digulut nasida tano na di
Parbubu Pea, antong aha do? Dang asing sian : ”Holan na laho
mampartahanhon Tona ni Ompuna do na sahat tu nasida”
Barani do hita amang pasalahon
nasida?
Sala
do Tona i, ai buktina ........, i do dohononmuna? Nunga pinatorang nangkin,
isara ni dua garis seajar, adong na madok marpotongan, adong mandok dang
mungkin marpotongan, hape aut sura ditelusuri jalan pikiran disiplin ilmu ni
masing-masing na boi toho do i dohonon duansa.
Porlu botoonta hamu angka
amang, na adong do mengambil keuntungan sian penderitaan ni angka natua-tua na
di Simanampang i. Toho do hita na marhaha maranggi???? Ai dang lungun ni
hahana lungun i anggina dohot sebailkna??
Nunga pasti, sipatureon do on, alai
beha ma bahenonta?
Di hamu anggi Patubu nami pompara ni Op Lampas, dang
adong ambisi pribadi ni iba sipanurat surat on,songon na ni issuhon ni
nadeba, ala ni na giot ketua ahu ninna umbahen maralo ahu dohot si Bernat
taringot tu tarombo on, palias ma i. Ai sahat tu saonari dang olo au ketua, asa
terbukti asumsi ni na mandok i dang toho. Tung sude pe manggogohon ahu asa
ketua, dang olo ahu. Dungi muse, ai apala angingku anak ni amangudangku do si
Ir. Bernat, datung parjolo angka na asing masihauntungan sian si Bernat dapotan
sian ahu, molo i do naginulut.
Alai marsangajo do ahu, na so adong sahat tu ahu hepeng
ni si Bernat molo marlaok persoalan tarombo nang so ala tarombo pe tahe, ala
tangkas huantusi nunga sala ibana mandalanhon tarombona.
Ala tung bagas do hupaihut-ihut partaromboon on. Tung sude artana dilehon tu ahu,
molo songon i do cara penaganan menyelesaihon tarombo i, tung na so dapotsa do
ahu, ala huantusi aha na masa haduan, lapatanna ala sega do haduan system
kekeluargaan sogon saonari on. Ai dang sega diroha mu molo songon na nihataan
diginjang nagkin: (Hape tingki Pesta Lumbantobing di Cilangkap, dibahen
si Maringan nomor na nomor 15 , jala ahu si Almudin pe hubahen nomor 15, hape mar
Amangtua do ahu tu ibana, boasa terjadi na songon i ? Annon pe nipatorang di
tingkina), taida kutipan na di ginjang on? Ai gabe boha do haduan
manurat tarombona be, marasing-asing hape na saompu- saama.
Hea do Amang si Sotaronggal mandok tu ahu : “ Nda ho ma
nian bahenon ketua, molo masuk tu Parumarea ho” ninna. Jala yakin do ahu, Op
Raja Ijae pe hira songon i do ra dohononna molo ni dapothon mangkatai.
Alai asing do ahu amang sian si Ir.Bernat, asing do sian
si Jansen, asing muse do sian si Ir.Viktor manang sian si Drs. Maringan, boasa
? Unang dok hamu na benci, na marmusu manang marsalisi ahu dohot nasida, manang
na so holong rohangku di nasida, ai Tuhanta do na umboto i, urusanku do i dohot
Tuhan, dang sanggup hamu menilai i.
Jalan pikiranna, cara laho menyelesaikan persoalan ondo
na so boi huterima. Ngietna laho padengganhon deggan do, alai cara
penanganan na do na sala.
Jala ahu merasa bertanggung jawab
padengganhon na sala na binahenna i, intap ni na tarbahen ahu.
Nasida be dang olo manangkasi
tarombona langsung tu Simanampang, ai holan dirina do disarihon, olo gabe ketua
nasida be di sada ompu na so sapandapot dohot angka na umpompar ibana.
Nda dao andul ma ahu marasing
sian nasida?
Hupahusor-husor do di rohangku,
boasa songon i korasna pandok ni Amang par Tomang na marboru Simarangkir
(pomparan ni Op Lampas) mandok di tingki na mangkatai tarombo on hami di bagas
ni si Bernat di Jalan Mongonsidi taon 1982.
Didok ibana, “ sahat tu na mate
sai partahantononku do na pomparan ni Op Raja Ijae hami” ninna. Tung mansai
leleng do sai hupingkiri on, boasa songon i koras na.
Hape natua-tua na
di Simanampang pe tung mansai koras do mandok anggi ni Op Raja Ijae do
Datu Pangganaana, lapatanna anak ni Namorahian do Datu Pangganagana.
Sama-sama pomparan ni Datu Pangganagana do hita hape
asing tarombonta. Didia do permasalahanna?
Tauji ma jolo menyimak diskusi nami on dohot dongan
pomparan ni par Simanampang na laho tu Op Raja Ijae, tadok ma jolo
rupani Ir. Bernat Cs, songon on:
Ø Ro ma si Theo anak paduahon ni Uda
Jansen manungkun ahu tingki di paradatan, ala hami songon Hula-hula jala songon
Tulang jala songon Bona Tulang, ala tolu sundut ma hasuhuton on pamorouan
nami. Didok tu ma ahu : „Ai di
Parbubu do angkang kuburan ni Datu Pangganagana!”. Gabe beha ma huroha ningku,
„ i ma antong buktina na pomparan ni Op Raja Ijae do Datu Pangganagana” ninna. Hualusi ma, ai memang so Datu
Pangganaana na laho tu Simanampang alai pomparanna do ningku. Ai so adong par
Simanampang mandok na so di Parbubu hutanta, alai ingot ma ingkon Parbubu Pea
do dohonon, dang sae holan Parbubu, songon i do Tona ni angka natua tua di
Simanampang. Ai molo Parbubu do dohonon, asing do i ningku, ingkon dohot do Pea
na i. Dungi asing jalan pikiranmu, “ ai dang parmonding ni jolma
mambahen tarombo, par tubuna do”, ningku. Jadi rupani, molo mate ma jolo
ahu di Inggeris, gabe halak Inggeris ma ahu dang halak Batak, ningku, gabe
hohom ma ibana.
Husungkun ma muse tu ibana: Diantusi ho do lapatan ni Pea
? Dang diantusi ibana. Lapatanna : “rawa-rawa” ningku. Jala hudok: Molo di
rawa-rawa kuburan, tahan do didok roham holi-holi hira 400 taon, hira so
mungkin do i, ningku. Jadi sura do diroha ndang apala tempat i be
kuburanna ningku. Alai
dang adong na mamparsoalhon i par Simanampang, ningku ma. (Lapatan
ni na hudok: Molo dibahen par Simanampang pe tugu ni Datu Pangganagana di
Simanampang, asal ma unang didok kuburanna, dang pola sala i, ai parningotan do
i. Ai Tugu ni Sisingamangaraja pe adong do di piga inganan, alai molo didok
kuburanna tontu holan sada do).
Ø On ma jolo Abang, ninna muse: “Ai Op
Raja Ijae do na pajaehon Datu Pangganagana” ninna. Gabe boha ma huroha molo
songon i, ningku ma. “ I ma antong buktina na anak ni Op Raja Ijae do Datu
Pangganagana” ninna.
Hualusi ma: Hudok ma jolo tu ho, mungkin do di roham
Namorahian pajaehon datu Pangganagana, ai di bortian dope? Atik na mangolu do
manang dang, datung diboto Namorahian dope. Ai mate Namorahian, di siubeon ni
Inanna boru Siahaan sian Lobu Siregar dope anakna Datu Pangganagana.
Jala beha do didok natua-tua tu hamu tarlumobi tu Abangmu
si Sahat sihahaan muna, di tingki jumolo monding Amanguda nahinan? Didok
natua-tua do tu si Sahat: “ho do na matean ama, ianggo angka anggimon
dang matean ama i, ai adong do ho hahana na gabe Ama di hamu”. Dang mandok
asa gabe bapak muna si Sahat, tong do abang muna, lapatanna tanggung jawab
selaku Ama dipasahat ma tu si Sahat abangmu, isara ni na maniop tongkat
komando. Ala system patriahaat do adat Batak, nang pe mangolu
Inanguda jabumu, ianggo komando Paradaton di si Sahat do, ningku ma. Jadi
ingkon Op Raja Ijae do antong pajaehon, ala ibana nama Ama alai dang mandok na
gabe among ni Datu Pangganagana Rj Ijae ningku.
Ai ndada olo ho gabe amangmu si Sahat, ningku. Hira boi
do dapot angkalna berengon.(Ai na so apala tangkas do patriahaat i
diauhon inanguda natoras ni si Ir. Bernat alias Janda Kaya, mambahen lam sursar
tarombo on, hape diparmonding ni Amanguda i, amanta hami do na gabe suhut,
pardabu ni jambar pe songon tarombo ni par Simanampang do dipadalan, jala
diadopi par Simanampang do ulaon i)
Ø Didok si Letkol Saut L Tobing , SH,
MH ma muse tu ahu, ala di siamunku do ibana hundul di parpestaan i: “ Ai
boasa sai marbadai hita ampara” ninna tu ahu. Hualusi ma: Ai sadihari hita
marbada, ai buktina dilambungku do ho ndi!
Alai sungkun-sungkun mi ma pabotohon na so diantusi ho
persoalan alai diantoi ho”, ningku. “Olo ma jolo antong, ai holan par
Simanampang do na mangantusi Tarombo ?” Boasa huroha dohononmu songon i,
ningku.
“Songon iba ma jolo, molo adong na so niantusan sinungkun
do amang niba” ninna. Husungkun ma ibana : “Ai di dia do huroha among mi”
ningku, hape hoboto do nian. Di Kisaran, ninna burju. “Molo adong na hurang
diantusi among mi, sungkunonna do amongna?” ningku. “Ba ido antong” , ninna
ibana. “Ba di dia ma among ni among mi” ningku muse. “ Ba di Simanmpang”
ninna ibana burju. Hudok ma muse: “ I ma daboa, i do umbahen didok
natua-tua, ‘molo tiris aek tu toru, tu ginjang do luluan hatirisanna,
ndang tu toru’ ba sungkun ma nian tu Simanampang tarombom. Hape hamu asing,
so jolo ditangkasi hamu ompumuna hape ompu ni halak diparhatutu hamu, ningku
ma. “Jadi, gabe beha ma hita?” ninna ibana. Hualusi ma: “ Terserah tu ho! Molo
logika berfikir holan mangasahon utok-utok mu do bahenonmu, akan saya
jawab: “ siapa lu siapa gua, kite same-same hidup di Jakarte, emang gua
pikirin, tanpa gua kenal elu, gua juga hidup, elu juga hidup” ningku. Alai,
molo on do dipangke ho, huhut hutuktuk andorana, kata hatimu pakai, beha do na
marhaha maranggi, ba marsiadu ma hita mambahen na denggan. Mari kita berlomba,
siapa yang paling baik di antara kita, kau apa saya, ayo!” ningku ma. (Hape
nunga piga hali hami digora songon hula-hula naeng mandok hata panuturion di
tonga ni mangajana. Tarsunggul ma ni hilala, sian na ni hataan nangkin. Ai hira
diskusi di nipipangkilalaan.)
Molo huposisihon diringku di tonga-tonga ni dua
pihak na berbeda pandapot, jala ingkon sogon i ma nianbahenon molo laho
menyelesaikan suatu masalah.
Nihabaranihon ma jolo angka Amang mandok, na di
tonga-tonga do ahu di jalan pikiran on, asa huhatahon na boi hupingkiri
penyelesaianna. Ai na so boi do angginiba si Bernat dohot si Viktor mambahen
posisina di tonga-tonga, gabe rusak ma system kekeluargaanta.
Di hamu anggi partubu pinompar ni Op Lampas dohot
pinompar ni Op Nangon na so apala sada dope pandapotta. Aut boi ma nian jolo
taendehon ende on:
Godang
dope siguruhonon mi, asa tudos ho dohot Tuhan mi
Sai tong na hurang hatigoran mi, so tuk dope haporseaonmi
Dirim sambing dihaholongi ho, dongan
mu laos dihalupahon ho.
Dang tarulahon
na mangula paiturhon tarombo on, ianggo so marondolan tu holong ni roha. Molo i do ondolanna, barani ma iba
mangkatahon na di roha niba on:
Di hamu Hahangginiba, sude ma pomparan ni Datu
Pangganagana. Unang ma masiuhuman hita, ai apala i ma na padangolhon hita. Ala
manimbil na sada di roha ni na sada, molo masa sitaonon di na sada, sai olo do
na sada nari padomuhon tu ala ni namanimbil i. Hape ise na manimbil, penilaian
ni hita jolma do. Nunga godangan Kristen hita. Jadi tabahen ma di rohanta,
dang adong hubungan ni sidangolon i tu Tarombonta i. Ai sisada pardangolan do
hita. Jala ima motto di hita asa boi tiur Tarombonta on.
Di hamu angka Haha-anggingku, ta uji ma jolo laho
berfikir positip, jernih, jala jujur.
Ø Didok Amang par Tomang na
mambuat boru Simarangkir di jabu ni si Bernat taon 1982 songon na disurat
diginjang i : “ Sahat tu na mate, sai na dohonon nami do pomparan ni Op Raja
Ijae do hami”
Ø Natua-tua di Simanampang sampe
dipajongjong nasida Tugu, jala dihunti rihit sian rura, dihali jala dihunti
batu sian dolok Sitarindak, margugu manuhor simin, jala dihunti do i sian
Tarutung, dikocok nasida rihit dohot simin laos tangan nasida pajongjong tugu
i. Jala disurathon di Tugu i : Datu Pangganagana anak ni Namorahian. Dang
hurang koras ni i sian na nidok ni amang par Tomang i. Tadok ma sama sama
koras.
Unang
ma jolo tapadomu dohot na marpengadilan i, ai dang jujur inon. Olo ma jolo hita
manjalosa ate. Jala tarekam ma jolo dirohanta na mangihut on:
Na dangol do ninna
ompunta i ma Datu Pangganagana i.
ü Dangol ni par Simanampang do na
hurang torop dongan tubuna na tading di Parubu Pea i ma pinompar ni Op Lampas.
ü Dang adong na ginulut ni par
Simanampang isara ni tano na di Parbubu Pea.
ü Dang pola diparsoalhon par
Simanampang manang didia pe didok kuburan ni Datu Pangganagana.
ü Boasa ulaning gabe asing tarombo ni
par Simanampang sian na tading di Parbubu Pea?
ü Nunga lobi
marratus taon na so apala masijouan be di paradatan, pomparan ni Op
Nangon na di Simanampang dohot pomparan ni Op Lampas na tading di Parbubu Pea.
ü Cukup relatif dao do mardalan
pat sian Simanampang tu Parbubu Pea.
ü Op Raja Ijae do na „pajaehon” Datu
Pangganagana.
ü Op Raja Ijae do sihahaan anak ni
Namorahian.
ü Tung godang do diula Op Raja Ijae
ulaon ni Datu Pangganagana, lumobi ma di na masa sitaonon.
ü Alai adong do hira 30 taon sian par
Simanampang ketua di Op Raja Ijae di Jakarta. Pomparan ni par Simanampng pe,
diula do ulaon ni Pomparan ni Op Raja Ijae, di las ni roha songon i do nang di
habot ni roha, tiru tu keadaan di inganan na be.
ü Taparhatutu do ia Datu Pangganagana
magodang di tabu-tabu ni Ina pardihuta (panoroni) ni Namorahian.
ü Op Bonandolok sarupa do tarombo na
binoanhonna dohot par Simanampang.
ü Op Parumarea anak na do dibahen
nasida Datu Pangganagana..
ü Ingkon sangap do bahenon sihahaan
niba.
Tadok ma jolo rupani dang adong na sala sian na di
ginjang i nanggo sada pe, jala asa boi tarjaloroha tadok ma i ala ni angka
holong ni rohana be do, ala ni keadaan manang ala ni parngoluon do umbahen
songon i.
Antong
beha ma padengganhon manang patiurhon tarombo on, unang adong na marhansit ni
roha, unang adong na merasa mardosa. Unang adong na dipasala, ndang adong na
dipaila, alai asa sude monang, sude dang maila, sude dang marungut-ungut, gabe
boi sude Lumbantobing sahundulan dengan rukun.
Hita
coba ma jolo mansimu-simu (memilah-milah), dia ma manang olatni dia ma na boi
tatolopi bersama, andorang so sahat tu perbedaan ni angka pandapot. Saleleng so
jumpang hita perbedaan pandapot i, jolo tatolopi ma jolo olat ni i, paima
tabicarahon perbedaan i.
Tapaihut-ihut ma jolo marsasansimu-sansimu (setelah
dipilah-pilah):
1.
Bapak
dari Almudin yaitu St Gerhat L Tobing dan Bapak Ir. Bernat yaitu Gr Jutin L
Tobing adalah kakak-adik kandung, dan lebih dahulu St Gerhat lahir dari Gr Justin.,
maka.
2.
Almudin
L Tobing adalah abang dari Ir. Bernat L Tobing
3.
Drs
Maringan L Tobing adalah bapaktua saya karena ayahnya adalah bapaktua dari ayah
saya (Cuma di Pesta Bonataon Tobing se Jabotabek di Cilangkap dia
memakai nomor generasi 15 dan saya juga memakai nomor 15, menunjukkan kesalahan
akibat perbedaan pendapat)
4.
Op
Nagon adalah abang dari Op Lampas, keduanya adalah sama-sama anak dari Datu
Pangganagana, dan ada juga keturunan Datu Pangganagana di Barumun.
5.
Datu
Pangganagana adalah masih dalam kandungan (magodang di tabutabu) dari ibunya
Boru Siahan dari Lobu Siregar, ketika Namorahian meninggal.
6.
Datu
Pangganagana adalah anak Namorahian menurut Lumbantobing yang tinggal di
Simanampang demikian juga menurut pomparan Op Bonandolok.
7.
Datu
Pangganagana adalah anak Op Raja Ijae menurut pomparan ni Op Raja Ijae.
8.
Datu
Pangganagana adalah anak dari Op Parumarea menurut Op Parumarea.
9.
Datu
Pangganagana adalah marga Lumbantobing.
10. Datu Pangganagana adalah orang
Batak.
Ada sepuluh pernyataan
di atas, yang kita coba persoalkan :
- Nomor 1, 2, 3, 4, 5, 9, dan 10 tentu tidak masalah, karena sema
pihak tidak ada yang berkeberatan. Karena tidak ada yang berkeberatan
tetang kebenarannya, maka pernyataan itu kita anggap syah. Dan sebaikya kita catatkan dulu. Jika ada persoalan
berikutnya, jangan kita perdebatkan lagi pernyataan pada nomor tersebut.
- Nomor 6, 7 ,
8 masih dipersoalkan karena ada tiga pihak yang mempersoalannya
yaitu:
- Pihak
Pertama : Keturunan L Tobing yang tinggal di Simanamang dan L
Tobing keturunan Op Bonandolok.
- Pihak kedua
: Keturunan Op Raja Ijae dan pengikutnya
- Pihak ke
tiga pomparan ni Op Parumarea.
Bagaimana caranya
kita menyelesaikannya, agar semua pihak dapat menerima hasil penyelesaiannya,
tidak ada yang dipersalahkan, dan tidak ada yang merasa dipermalukan dan semua
pihak atau semua Marga Lumbantobing merasa puas?
Kita coba
menganalisa, kemungkian Hukum mana yang dapat menyelesaikanya:
1. Kita bawa ke pengadilan atau
Hukum Perdata.
a. Karena hal ini menyangkut
”keyakinan”, bukan mengenai kepemilikan satu benda. Pada hal Negara menjamin
kebebasan berkeyakinan, maka tidak boleh ada satu pihak yang memaksa
pihak lain untuk tidak menjalankan silsilah yang diyakininya.
Artinya, adalah hak azasi yang hakiki bagi sekelompok masyarakat untuk menjalankan
Tona tentang silsilah, yang sudah beratus tahun berlaku pada keturunan
yang bersangkutan.
b. Apabila kita simak pernyataan
berikut:
i. Ada keturunan Op Lampas menyatakan :
” Sahat tu na mate pe, sai na dohonon nami do hami pomparan ni Op Raja Ijae
ii. Dengan cara lain : Keturunan
Lumbantobing yang tinggal di Simanampang mendirikan tugu yang dituliskannya
Tugu Datu Pangganagana anak ni Namorahian.
Kedua pernyataan diatas mewakli dua
kelompok, yaitu kelompok Op Raja Ijae pomparan ni Op Lampas dan
pengikutnya, dan kelompok Pomparan ni Op Nangon khususnya yang tinggal di
Simanampang dan Pomparan ni Op Bonandolok.(Sementara jangan kita masukkan dulu
tetang kelompok lain).
Dengan membawa persoalan
ini ke Pengadilan Hukum Perdata, maka ada yang menuntut dan ada yang dituntut,
atau ada yang menggugat dan ada yang digugat. Andaikan menang satu pihak,
apa akibatnya? Tentu ada yang bersukaria atas kemenangannya itu, dan ada yang
sangat menderita karena kekalahannya, atau yang menang bersuka ria dan
yang kalah menderita. Maka tidak ada lagi kemungkinan tercapai cita-cita
semarga yang sering dikumandangkan yaitu:
”Denggan na i, ulina i,
molo rap sahundula na marhaha-maranggi”
Mungkin ada yang mengatakan:
Bukankah sudah ada putusan pengadilan tentang hal ini? Mengapa dikutak-kutik
lagi ? Jawabannya adalah karena menyangkut keyakinan, tidak ada hak pengadilan
memaksa seseorang apalagi sekelompok masyarakat untuk tidak menjalankan yang
diyakininya.
Jika dipinjam istilah
matematika, semesta pembicaan yang di masalahkan bukan wilayah Hukum
Perdata.
Adaikan batu atau pasir
yang digunakan untuk membangun tugu yang didirikan di Simanampang itu terbukti
misalnya diambil dari milik penggugat, maka lebih memungkinkanlah di
perdatakan. Dan misalnya tergugat terbukti salah karena benar mengambilnya
pasir dan batu dari milik penggugat, maka lebih masuk akal tugu itu dibongkar,
dari pada disebabkan perbedaan keyakinan tentang silsilah itu, karena
keyakinan seseorang apalagi sekelompok masyarakat tidak boleh diperdatakan.
Fisik tugu itu boleh dibongkar,
akan tetapi dapatkah keyakinan keturunan masyarakat marga Lumbantobing yang
tinggal di Simanampang dibongkar? Bahasa lainnya, jika tubuh seseorang dihukum
dapatkah rohnya dihukum ? Itukah tujuan dari Hukum Perdata? Jelas tidak!
Memang pihak Ir. Bernat
cs memaksakan diri untuk membunuh keyakinan dari beberapa orang keturunan
Lumbantobing yang tinggal di Simanampang, yaitu dengan menjalankan taktik ”de
vide et impera”. Hasil taktik itu lebih nyata berhasil kepada orang
yang mempunyai prinsip ”eme na masak digagat ursa, i na masa ba i ma niula”.
Pengarapannya dengan
banyak cara, dapat melalui ”kebaikan”, dapat melalui ”sogokan”, dapat juga
melalui ”ancaman”. Yang jelas akibatnya sangat-sangat buruk. Dan sulit
diceritakan disini. Sebab hanya yang bijaksanalah yang mudah mengerti
maksudnya.
Masalah
berikutnya: ”Bagaimana nanti keturunannya menuliskan
silsilahnya?” Karena orang yang berprinsip ”eme na masak digagat
ursa, i na masa ba i ma niula” itu, tidak mungkin mampu memberitahukan dan
meyakinkan seluruh keturunan Lumbantobing yang dari Simanampang ke seluruh
dunia.
Prinsip seperti itu
hanya mengnntungkan oknum saja, untuk mengambil keuntungan dari penderitaan
orang lain. Semoga tidak ada satu orang pun dari marga Lumbantobing yang
memegang prinsip itu.
Adandaikan dipinjam
istilah Ibu Sri Mulyani, maka rasanya tepat sekali dikenakan kepada orang
seperti itu : ”digolongkan dalam strata titik paling bawah”.
2. Kita bawa ke Hukum Pidana?
a. Sangat beruntung
bagi semua fihak , bahwa sekali pun digagalkan Hoja di Simanampang yang
berhubungan dengan silsilah ini, tidak ada setetespun darah yang mengalir.
Sebab masyarakat Simanampang dapat disadarkan oleh Orangtua-tua bahwa
tidak boleh ada darah yang tiris karena keturunan sendirilah yang berbuat ,
maka ”apus ma andoram, jala pulos ma siubeonmu” katanya.
Jangan pikir mereka
takut, sebab sebagian besar dari orangtua itu adalah pemburu (parbaburu
aili dohot hujur, ai holan aili na mangamuk do na olo dapot), dimana hanya babi
hutan yang mengamukah yang mungkin dapat, sebab bila tidak mengamuk, tidak akan
dapat karena lari terus , kecuali jika pakai senapan. Rasanya jika dihadapkan
satu persatu bererang dengan polisi di hutan sana atau di semak belukar, belum
tentu polisi menang, sebab mereka trampil bergulat dngan babi hutan. Artinya
seandainya marga lain dari desa lain yang datang menggagalkan, maka akan
terlihat kematangan mereka dalam beruru, yang akan diterapkan teradap
musuhnya. Maka tidak ada alasn
membawa persoalan ini ke Hukum Pidana.
b. Akan tetapi perlu dicatat, bahwa
apabila sekelompok masyarakat yang selalu
merasa tertekan dan ditekan, bukan
tidak mungkin masyarakat tersebut mengembangkan pikiran yang sangat
militan. Dan tidak baik jika dianggap remeh hal seperti ini, karena meyangkut
hak azasi.
3. Hukum apa yang lebih baik?
Karena hal ini menyangkut Adat,
sudah tentu Hukum Adat yang paling tepat, alasannya ialah:
a. Hukum Adat yang telah beradaptasi
dan selalu digunakan dalam kehidupan orang Batak, bukan tidak banyak masalah
yang timbul di masyarakat Batak, akan tetapi kebijaksanaan Adat itu, dapat
melebihi kebijaksanaan dari Hukum Perdata dan Hukum Pidana.
Bukan berarti hukum adat
itu lembek, akan tetapi dapat juga sangat keras. Bayangkan oleh hukum Adat,
jika seseorang atau satu keluarga dikucilkan dari Adat (”dipabali atau dipaduru
sian Adat”). Seperti yang keluarga kami yang tinggal di Simanampang,
dikucilkan dari adat (”dipaduru sian adat’) karena
membantu fihak yang menggagalkan Horja itu.
Hanya yang dikucilkan
itulah yang paling merasakan betapa pahitnya penderitaannya, sedangkan si
pencipta ”de vide et impera” itu tidak merasakannya karena mereka di
perantauan, menikmati keberhasilannya menggagalkan Horja yang disebut di atas
itu.. Siapa yang paling menyayangi yang dikucilkan itu, apakah yang perantau
tadi atau saudaranya yang tinggal di Simanampang? Hukuman itu masih
diberlakukan sekarang, yang membuat penulis sangat prihatin.
b. Hukum Adat lebih ditujukan untuk
mengatur tingkah laku berkeluarga, berkerabat dan bermasyarakat. Hukum
adat berproses beratus tahun, berpuluh generasi, sampai diperoleh suatu
keseimbangan dan kesemufakatan bersama, yang sama-sama diyakini membahagiakan
dan memperbaiki keadaan. Walaupun titak tertulis, namun pengaruhnya sangat
signifikan di dalam kehidupan masyarakat Batak. Banyak hal yang dapat diatasi
Hukum Adat, yang sulit diatasi Hukum lainnya. Misalnya:
i. Dihadapan Raja Adat, perceraian
suami-isteri pun dapat diatasi, dan kedua pihak yang berbeda pendapat atau
berselisih dapat menerimanya.
ii. Dengan hukum Adat, peperangan sekali
pun dapat diselsaikan dengan baik. Contohnya :
Pernah suatu saat
terjadi sekelompok anak muda satu desa menyerang anak muda desa Simanampang,
memang tidak banyak lagi anak muda karena pergi merantau atau sekolah. Maka
terjadilah perlawanan berat sebelah. Mengingat anak mudanya sedikit, para orang
tua yang ahli berburu itu pun turun tangan mengambil tombak (hujur)
masing-masing.
Karena sipendatang itu
ketakutan alias kalah, maka tidak sadar bahwa mereka ada yang terjerembab ke
lembah. Dan orangtua kami telah siap untuk melepas tombaknya dari atas untuk
membunuh. Untung si anak muda itu menyebut nama ayahnya yang pernah guru di
kampung kami, maka selamatlah dia.
Penyelesaianya adalah sbb:
” Pihak si penyerang
bersama orang tuanya atau Orang tua-tua sekampungnya, harus menjamu (mambuat
indahan saur), yang biayanya dari si penyerang, namun mereka makan bersama di
perbatasan kampung kedua belah pihak. Si penyerang tidak dihukum fisik dan
tidak perlu dipermalukan, karena Orang tua-tua ada yang saling mengenal,
dan yang diserang pun tidak terlalu menuntut karena masing-masing dapat diredam
Orang tua-tua masing-masing pihak.
Dapat dijamin setelah
selesai makan bersama dengan segala upacaranya, bahwa persoalan tidak akan
berlanjut lagi. Segera masing-masing dapat martandang ke kampung
lainnya, sebab bukankah anak gadisnya akan dikawinkan dengan anak muda
desa lain itu? Semua kebijakan di dalam hal ini, mempunyai dasar moral yang
kuat. Tahu persis Orang tua-tua jika tidak ada yang datang melamar anak
gadisnya, maka kawin dengan siapa nanti anak gadisnya itu.Sebab tidak boleh
dikawinkan yang semarga.
iii. Hukum Adat,
mampu mengambil kebijakan agar dua pihak yang berselisih atau berbeda pendapat
atau bermusuhan , sama-sama menang. Karena itulah penulis menghimbau agar Raja-raja Adat
Lumbantobing, membantu untuk menyelesaikan persoalan ini, antar marga kita
Lumbantobing.
4. Mari kita selesaikan dengan Adat.
Jika ditanyakan saya dan
saya sendiri yang menjawabnya:
· Tanya :
Dapatkah persoalan kita ini diselesaikan? Jawab : Dapat!
· Tanya :
Bagaimana caranya? Jawab : Tidak tau!
· Tanya : Siapa
yang mampu? Jawab : Tidak tahu, sebab yang dicari itu haruslah:
1. Pintar/Cerdas
2. Punya kemampuan ekonomi
3. Bijaksana dan
4. Tidak ambisi
·
Tanya : Adakah marga Lubantobing yang
mampu ? Jawab : Ada
· Tanya : Dimana? Jawab :
Tidak tahu!
· Tanya : Masih
Hidup ? Jawab : Tidak tahu
· Tanya : Apakah
belum lahir ? Jawab : Mungkin!
· Tanya : Kapan? Jawab
: Barangkali, satu atau dua generasi lagi.
Karena
Visinya adalah : ” Uli nai, denggan na i, molo sahundulan angka na
marhaha-maranggi
”
Apabila bukan visi di atas yang akan dicapai, maka sangat
tidak mungkin persoalan silsilah kita ini selesai. Sampai seratus tahun atau
dua ratus tahun lagi, atau sampai keturunan kita tidak mengakui orang
Batak lagi. Bukan tidak mungkin keturunan kita tidak mengakui lagi mereka oang
Batak, karena mereka bingung. Saya yakin bahwa Ir Bernat tidak selalu
meceriterakan persoalan ini kepada keturunannya, sebab terkandung di
dalamnyaperselisihan atau perkara, dan anak muda pun tidak terlalu perduli,
apalagi dengan perkara seperti itu, sama halnya dengan saya yang tidak saya
ceritakan sedetailnya kepada anak saya, karena mengandung persoalan yang kurang
masuk akal mereka. Fakta di lapangan, bahwa anak saya dan anak Ir Bernat tidak
ada yang saling mengenal. Mungkin tidak butuh seratus tahun, cukup puluhan
tahun, keturunan kami tidak tahu lagi silsilahnya, sebab jika pihak yang
berbeda menceritakan lebih dulu kepadanya, maka silsilah yang dibawakan
bapaknya pun mungkin juga tidak dikutinya. Sedangkan ketika tidak ada persoalan
pun, belum tentu mau memperhatikan silsilahnya, apalagi jika ada persoalan.
Di hamu angka Damang dohot haha angi, huroha tung tangkas
do dopaboa Ina Boru Siahaan sian Lobu Siregar i, hahansitonna tu anakna sihahaan
i dohot tu pinomparna i ma pinompar ni Op Nangon, i ma naumpompar par
Simanampang. Tung diboan do huroha cerita hahansitonna i tu Simanampang,
ai molo bercrita natua-tua di Simanampang, sai solot do cerita na mandok na
dangol do Ompunta Datu Pangganagana.
Nihilala adong do hubungan ni i dohot parbagianan ni tano
di Parbubu Pea. Ai anggo pandok ni angka natua-tua, ia hita sian Parbubu Pea
do, jala dang sae molo dohonon sian Parbubu sajo, ingkon dohot do Pea na i. Ai
molo didok holan Parbubu, asing do i, ninna. Jala tung so na margabus do iba
mandok on, ala na songon i do na sahat tu ahu.
Ndang adong ambisi ahu angka Amang dohot di hamu haha
anggingku, lapatanna dang adong na hugulut. Molo adong na mandok, asa ketua ahu
ninna, palias ma i, ai saat tu saonari dang hea olo ahu ketua, asa terbukti na
sala do asumsi ni angka na mandok na giot ketua iba. Tung sude pe manggogohon
asa ketua ahu, tung so olo do ahu.
Mansai hansit do, jala dangol do huhilala molo
hupingkiri wibawa ni angka Natua-tua na disegai, dihilangkan, ima angka
natua-tua di Simanampang. Ai tung marlea do nasida dihilala nasida ala na
digagalhon Horja naung tedek parasomanna. Terhilang do wibawa nasida, mansai
rusak manang dirusak do mental nasida, jala apala na menyakitkan ima ala sian
pomparanna sandiri do na mangaleai.
Na boi do dohonon, ianggo di ”dolok” an manang di
Simanampang dan sekitarna, sangat disegani hian do Lumbantobing, alai na
parpudi on, kehilangan wibawa do nasida ala sundat Horjana. Sangat marutang do
nasida dihilala, tarlumobi ma tu angka Hula-hulana, ala sundat Horja hape
Hula-hula nunga marroan tingki i.
Kepribadian, kebangaan berkerabat (isara ni bernegara
”kebanggaan bernegara”), kebanggaan ber-Marga Lumbantobing dihilangkan, dirusak
oleh ”de vide et impera” ni kelompok Bernat Cs na mangihuthon Op Raja Ijae,
gabe hira na dohot pomparan ni Op Raja Ijae mambahen songon i tu nasida. Sangat
saya yakini, bahwa keturunan Op Raja Ijae aslinya, tidak akan mau berbuat
seperti itu, apalagi angka ompunta siolo-jolo tubu.
Hape nian, sangap do di rohaniba Op Raja Iae. Jala dang pola adong binege na
sai negatip cerita taringot tu Op Raja Ijae sian angka matua-tua na di
Simanampag. Alai belakangan on, sangat dirasakan hansit ni pambahen ni na
mangihuthon Op Raja Ijae, gabe di cap nasida ma perbuatan ni Op Raja Ijae i.
Jala dang tarsalahon hita nasida disi.
Nihilala nunga margeser kebijakan ni Pomparan ni Op Raja
Ijae najolo dohot kebijakan ni Pomparan ni Op Raja Ijae si nuaeng. Alai sai
anggiat ma sala mangantusi ahu taringot tusi.
Tagonan do ahu nian bersifat positip , pambahen ni Op
Raja Ijae tu Datu Pangganaganan,nang pe sai solot cerita ahansiton ni Datu
Pangganagana. Alai beha ma bahenon ni iba mempertahankan sai bersifat
positip, ala hansit ni natinaon ni Natua-tua nami, dohot na hutaon
hami? Ise do mencuci otak ni pomparan ni par Simanapang? Tontu dang asing
be, dohonon ma, i ma Pomparan ni Op Raja Ijae. Sai anggiat ma sala na
hudok on. Molo na sala dugaanki, sai i ma tutu!
Alai sidohonon, nda tumagonan dope marsada pomparan ni
Datu Pangganagana, jala hot anak ni Namorahian, ai na sinuan ni Namorahian do
tu siubeon ni Inana Boru Siahaan sian Lobu Siregar Datu Pangganagana i?
Molo tung adong pe isarana parpadanan ni
Op Lampas dohot pomparan ni Op Raja Ijae di Parbubu Pea, na so binoto ni par
Simanampang, ala ni parngoluon manang ala ni na huang torop partubu, nda boi do
hataan i di jolo ni angka Raja Adat ni Lumbantobing? Pola sala anggi doli
Pomparan ni Op Lampas saotik mnengalah tu abang na naung heal
manang mandate, ala ni na masa i?
Boi do angka Amang dohot hamu Haha-anggi rap monang hita
sude bahenon ni Raja Adat. Dang adong pola sihailahonon ni Anggidoli pomparan
ni Op Lampas molo mengalah saotik, dang hailaan ni anggina molo mengalah saotik
tu hahana. Dang adong dalanna paksaon par Simanamang ingkon sai
mangihuthon na nidok ni Op Raja Ijae, ai so holan Op Raja Ijae hahana, Op
Bonandolok pe hahana do, jala Op Parumarea pe hahana do.
Pangantusionku
angka Amang (menurut hemat saya) tung mansai ummura do jala sumangap do, molo
Datu Pangganagana ditolopi hita sude anak ni Namorahian. Boasa?
1.
Ai na
mungkin do adong najolo kesemufakatan manang padan ni Pomparan ni Datu
Pangganagana sian Op Lampas dohot Pomparan ni Op Raja Ijae. Kesemufakatan i
dang diboto par Simanampang. Jadi dang adong na tarsalahon hita disi.
2.
Ai
beha ma dohononku manalahon amang par Tomang na mandok “sahat tu na mate sai na
dhononnami do hami anak ni Op Raja Iae” ninna. Jala beha ma panalahonnon ni
amang par Tomang , di sude Natua-tua na di Simanampang? Hape sude na pinarsoalhon
on, nunga be “abstrak”. Holan keyakinan nama na membenarkan. Ala ni i,
sude do boi toho.
Ai salangkon hita
sandiri yakin anak ni Amongta be, ala ni keyakinan do. Dang hea
jolo tauji “gen” asa tadok hita anak ni Amongta. Ai ari hatutubu ni
iba pe, na dipaboa na asing do tu iba, ai so binoto iba tubu.
Unang loja hita
mangalului bukti Ilmiah, dang mungkin boi dapot hita i. Tung sude arta ni
Lumbantobing digadis laho mangalului bukti, unang be holan arta ni Ir.
Bernat, tung so boi do buktihononhon i.
Tung so adong do
ibamarta sian nanidok na “debat kusir” molo sai bukti lulanta.
Salang rekaman suara ni na diduga korupsi tong dipersoalhon, hape mangolu dope
halakna, ba lam beha ma ompunta najolo ditingki hira opat ratus taon na
salpu?.
3.
Molo
di jolo ni angka Raja Adat, anggap ma mangido “maaf” manang mangido
“tolong” hita tu pomparan ni Op Raja Ijae, unang sai loja hita sude. Habis
pingkiran, habis gogo, adong na marlea, masa masiuhum-uhuman tingki adong
sitaonon, tung mansai dangol, loak do hilalaon.
Nihilala ndada tung
juaon ni Hahadoli pomparan ni Raja Ijae pangidoan sisogon i. Tontu bangga do Op
Raja Ijae molo nunga boi berdiri sendiri anggina na manja i, dang sai solot,
manang sai gampit be. Ise na so las rohana molo anggina mandok manjae.
Dang sala dohonon manjae
sian Hahaniba, ai nda tung mungkin Namorahian pajaehon Datu panganagana na di
bortian dope. Tontu hahana siangkangan do pajaehon. Ai adat Batak patriahat do,
jadi nang pe mangolu Inongna molo dung mate Amongna, hahana do mangkatahon hata
ni Inongna i. Ai ndada masa ina-ina mangkatai diloloan.
4.
Dang
hansit roha ni Pomparan ni Bonandolok disi, aha dalanna marhansit ni
roha? Ala na niantusan nasidape
ingkon songon i do. Malah bangga ma nasida ala nunga boi hape
anggina manjae. Jala nasida pe dibahen do di tarombo na anak ni Namorahian
do Datu Pangganagana, dang anak ni Op Raja Ijae.
5.
Nang
pomparan ni Op Parumarea, tarjalo roha nasida do i, alana tung beha
pe ninna nasida, dang olo nasida marhahahon pomparan ni Datu
Pangganagana. Jala
nasida pe las do rahana disi. Ai tung sura pe manjae antong, datung gabe so
ingoton angka na denggan na biahen ni Hahaniba. Ai tung sura pe dilinsing
hahana anggina ianggo ala ni holong ni rohana do mambahen tu na denggan, dang
sala i.
6.
Ahu
sandiri secara pribadi, tarbahen ahu do mandok sangap do di ahu pomparan
ni Op Raja Ijae, jala tung huhamauliatehon do angka na binahen nasida na
olo mangurus pomparan ni Datu Pangganagana lumobi ma molo masa marsitaonon.
Nian targoar na masurupan do i, ai ndang porlu pola berkecil hati disi,
jala ingkon banggahononton do kerja sama i.
7.
Ala
nunga boi hita manjae Datu Pannganagana, nda las ma roha ni Op Raja Ijae molo
manjae hita? Boi do muba molo sian dos ni tahi ni kedua pihak aut
sura ma rupani adong padan ni angka ompuna najolo, ala tujuanta na
masipasangapan do, dang na laho masipaleaan. Nunga tarida bukti ni sisongon i
di hita Lumbantobing nuaeng, ima taringot tu Dongan Tubu hian tagorahon tu
pinompar ni Op Najurjur, hape nunga be tarjalo hita mandok Hahadoli Pomparan ni
Op Najurjur.
8.
Beha
ma bahenon masihaolan dohot Anggi-partubu niba pompaan ni Op Lampas dalam
keadaan songon sisaonari on?
9.
Beha
ma panurathonon ni pomparan ni par-Simanampang tu joloan on molo sai
songon sisaonari on? Gabe mar-Abang ma iba tu si Maringan hape Amangtua niba
do? Dang holan antar hami na dua songon i! Tarpasombu hita do songon on?
10. Di na so binoto muna
hamu pomparan ni Op Lampas anggi doli ni pomparan ni Op Nangon, godang do
hahansiton dohot hadangolon hutaon hami ala ni sinuaeng on. Alai memang maol do antusan
muna i, ai hami do na mangkilalahon langsung.
Hudok ma di hamu angka haha-anggi khususna pomparan ni Op
Lampas dohot dongan na so apala sapadapot dope dohot par Simanampang, ndang hea
ahu marsalisih manang marbadai dohot keluarga ni Lumbantobing. Boi do luluan
muna sada halak manang sada keluarga, molo adong na marsalisi manang marbadai
dohot ahu, dang dapot hamuna i.
Mansai
bagas, mansai bidang jala mansai dao do huranap sian najolo i, tarigot tu
persoalan on. Apala aha do na marsigorgor di rohangku?
1.
Ahu
yakin, jala menghargai na nidok ni angka natua-tua khususna na di Simanampang.
2.
Mansai
sihol do rohangku marsada dohot pomparan ni Op Lampas na tading di Parbubu Pea,
alai arga ma nian par-Simanampang di roha ni pomparan ni Op Lampas, ala
hahamuna do pomparan ni Op Nangon par-Simanampang.
3.
Ai
ndang adong pihak na so mangokui Datu Pangganagana magodang di tabu-tabu na
sinuan ni Namorahian, ba sumintong ma antong bahenon di Tarombo anak ni
Namorahian. Nian dang apala sintong na i be sihataan, alai asa jumpang do Visi
ni sude marga Lumbantobing i ma: “Uli na i, denggan na i, molo rap
sahudulan na marhaha maranggi”
4.
Ndang
sala hita pomparan ni Datu Pangganagana mangido manjae tu Op RajaIjae, ala
balga do roha ni hahana, molo dung boi manjae anggina na metmet i hian. Alai
dohot syarat, ingkon sangap do bahenonta hahanta Op Raja Ijae, Op Bonandolok
dohot Op Parumaea, ai hita do siampudan. Jala di jolo nasida ma nian
hatahononta na giot manjae manang berdiri di atas kaki sendiri hita.
On ma
pemikiranku angka Amang, songon i ma nian jalan keluarna, jala yakin do ahu
ndang adong na marhansit ni roha, ndang sega system kekeluargaan, jala sude ma
hita pomparan ni Ompunta, dang holan pomparan ni Datu Pangganagana alai sude do
Pomparan ni Siraja Lumbantobing boi marsurak-surak marlas ni roha, ala boi
sahundulan dengan rukun hita angka na mahaha maranggi.
Dang
apala adong kemampuanku lumobi ma kemampuan ekonomi, alai nihilala buah
pikiranhon tung mansai arga do.
Dang ala ni malongku umbahen tarsurathon
iba on, alai ala na sai pinahusor-husor do di rohaniba, ndang salpu
ari molo dang hupingkiri persoalanta on, ai lam sonson do angka hamaolon na ro
tu angka ari na naeng ro.
Asa yakin hamu angka Amang, coba hamu ma jolo merasakan
na hurasahon on: Tingki na monding angginiba Ir. Bernat L Tobing di Jl
Mongonsidi Jakarta, dang boi iba dohot mananom (secara adat), ai gabe
pamereng-mereng do ahu na boi. Ro do ahu ditingki i, alai di bariba dalan Jl
Mongonsidi seberang ni jabu (rumah duka) i do. Ndang sude tarhatahon iba
dison boasa ingkon songon i.
Unang ma sai meretong etongan na maninga (sepren) hita,
hape tamba-tamba dohot mangorui pe dang taantusi dope. (Bagaimana mungkin
kita mampu mencari hasil ²log 8 = ..... , jika jawaban dari 2 x
2 x 2 = ...... , belum mampu kita menemukanya?).
Tangkas do anak ni St Gerhat L Tobing do ahu si Almudin L
Tobing, jala anak ni Gr Justin L Tobing do Ir. Bernat L Tobing, apala tinodohon
ni St Gerhat do Gr Justin, jadi tardok apala anggingku do si Bernat, hape holan
pamereng-mereng do ahu diparmonding ni si Bernat, ala ni perbedaan pendapat di
Tarombonta.
Unang ma didok manang ise na so holong rohaniba tu Ir
Bernat L Tobing, ai Tuhanta do na umbotosa i. Nunga jumolo monding Si Bernat,
beha ma molo matua Anggiboru manang angka Ibotoniba tinodohonna, gabe beha
ma posisi ni iba? Hot do songon di tingki parmonding ni angginiba si Ir. Benat
L Tobing i ? Jolo sega do sude? Manang jolo tiris do mudar? Nunga magodanghu
kalori na marbolongan manang pengorbanan taringot tu persoalan on, alai dang
piga hita Lumbantobing huroha mangantusi.
Hasosombopon do ahu angka Amang dohot di hamu Haha-anggi
nang di hamu Raja Panjaha surat on, di tingki manurat surat on. Martangiang do
ahu asa dipatiur Tuhanta, asa jumpang di hita songon na didok di Pslm
: “ Ulina i, denggan na i, molo rap sahundulan na marhaha maranggi” dohot di
ende : “Pasu-pasu na godang, i ma roha na sonang”
Jakarta, 5 April 2010
Pkl 11.24
St. Drs. Almudin L Tobing
(Bp Nita)
Sumber : Sigma Vision